Technologia UAV i GPR w poszukiwaniu zaginionego samolotu cz.2
Geobiz | 07 marca 2019 | Newsy
W ostatnim artykule przedstawiliśmy historię odnalezionego pod lodem Grenlandii myśliwca z czasów II Wojny Światowej. Podczas jego poszukiwań wykorzystano zaawansowane systemy pomiarów geodezyjnych łączące w sobie technologię UAV i GPR. Dziś przyjrzymy się bliżej tym rozwiązaniom.
Warunki pogodowe panujące na Grenlandii stawiają duże wymagania wszelkim technologiom. Na szczęście marka SPH Engineering stworzyła system znakomicie sprawdzający się nawet w najbardziej wymagających lokalizacjach. Połączenie drona z georadarem umożliwiło przeprowadzenie w pełni zautomatyzowanych poszukiwań. Grubość warstwy lodu nie stanowiła tu przeszkody.
Dużą zaletą tego rozwiązania była jego całkowita automatyzacja. W przeciwieństwie do badań z lądu, gdzie potrzebna była co najmniej 3 – osobowa ekipa, dron połączony z systemem GPR bez problemu rejestrował dane samodzielnie bez konieczności poruszania się ludzi po niebezpiecznym terenie.
Georadary są powszechnie stosowane podczas wykonywania różnorodnych pomiarów. Jednak do tej pory wykorzystywano je w badaniach naziemnych, co niestety niesie za sobą duże ograniczenia. Wykorzystanie systemu GPR z powietrza wprowadza zupełnie nową jakość do badań geodezyjnych, zwiększa ich bezpieczeństwo, zmniejsza koszty oraz podnosi precyzję.
Zintegrowany system dron/ GPR
Urządzenie, które zostało wykorzystane podczas pomiarów na Grenlandii zostało specjalnie dostosowane do warunków panujących na lodowcu. SPH Engineering postawiła na automatyczną rejestrację danych możliwą dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu, które nie wymaga interwencji operatora. Ponadto pozyskane dane są geotagowane za pomocą współrzędnych GPS. Urządzenie daje możliwość kontroli georadaru z ziemi, a operator ma dostęp do pozyskiwanych informacji na bieżąco.
Komputer
Do integracji drona i GPR użyto komputera z systemem Linux. Jego głównym zadaniem było połączenie danych GPR i autopilota, przechowywanie informacji na karcie SD oraz obsługa komunikacji ze stacją naziemną. Komputer został wyposażony w 3 interfejsy: dla GPR, dla autopilota oraz dla wysokościomierza ultradźwiękowego lub laserowego.
Technologia UgCS
Podczas badań na Grenlandii zastosowano również technologie UgCS, która służy do centralnego zarządzania wszystkimi typami bezzałogowych statków latających, pozwalając na kontrolę jednego lub całej floty dronów w trybie wielu operatorów i środowiskach wieloplatformowych. Wspomaga ona również komunikację między dronami i GPR.
Warunki panujące na Grenlandii były trudne i wymagające. Nie sprzyjała zarówno niska temperatura, jak i wszechobecne słońce, które znacznie utrudniało odczytywanie danych z monitorów. Ponadto zmiany temperatury oraz wiatr utrudniały utrzymanie jednostajnej wysokości lotu. Rozwiązaniem okazał się czujnik ultradźwiękowy/laserowy, który pozwolił na utrzymanie stałej wysokości drona i precyzyjne zbierane danych.
Mimo tych utrudnień dane pozyskane drogą powietrzną i tak okazały się bardziej precyzyjne i efektywniejsze, niż te zbierane drogą lądową. Pionierska wyprawa drona połączonego z systemem GPR na Grenlandii z pewnością przetrze szlaki tego typu rozwiązaniom w wielu innych ekspedycjach poszukiwawczych wykorzystujących techniki geodezyjne.
Szczegółowe informacje na temat pomiarów na Grenlandii: https://www.xyht.com/aerialuas/gpr-on-a-drone/